Nie, ruch lotniczy nie zostanie zlikwidowany. Chociaż koronawirus wywarł znaczny wpływ na branżę lotniczą, powodując spadki w ruchu lotniczym na całym świecie, to jest to branża, która przetrwała wiele kryzysów i powinna się ostatecznie odbić. Lotnictwo jest nadal jednym z najszybszych i najwygodniejszych sposobów transportu na długie dystanse i nie ma w chwili obecnej innej realnej alternatywy, która mogłaby zastąpić lotnictwo.
W ostatnich latach, wiele firm lotniczych dokonało znaczących inwestycji w ekologiczne technologie, takie jak biopaliwa i samoloty z mniejszym zużyciem paliwa, w celu zredukowania emisji gazów cieplarnianych i wpływu na środowisko. Istnieją także koncepcje takie jak elektryczne samoloty, które w przyszłości mogą odegrać ważną rolę w branży lotniczej.
Choć istnieją wyzwania związane z bezpieczeństwem i wpływem na środowisko, lotnictwo pozostanie ważnym i integralnym elementem transportu międzynarodowego i z pewnością będzie się rozwijać w przyszłości.
A co z wpływem ruchu lotniczego na ekologię? Czy Unia Europejska nie zamierza ograniczyć ruchu lotniczego?
Ruch lotniczy ma wpływ na środowisko naturalne, ze względu na emisję gazów cieplarnianych, hałas i zanieczyszczenie powietrza. Jednakże, Unia Europejska podejmuje różne inicjatywy, aby ograniczyć wpływ ruchu lotniczego na środowisko naturalne.
W tym celu UE wprowadziła system tzw. ETS (European Union Emissions Trading System) w 2005 roku, który wymaga od linii lotniczych, aby kupowały uprawnienia do emisji CO2. UE też określiła cele na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych związanych z lotnictwem i planuje wprowadzenie bardziej rygorystycznych standardów emisji w przyszłości.
Co do ograniczenia ruchu lotniczego, UE w 2020 roku wprowadziła zawieszenie lotów do i z państw spoza obszaru EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego) z powodu pandemii koronawirusa. Jednakże, ruch lotniczy powoli wraca do normalności, a UE działa na rzecz promowania bardziej ekologicznego lotnictwa, poprzez inwestycje w badania i rozwój ekologicznych technologii, takie jak biopaliwa i samoloty o mniejszym zużyciu paliwa, jak również poprzez zachęty finansowe dla linii lotniczych, które stosują bardziej ekologiczne rozwiązania.
Ostatecznie, Unia Europejska dąży do zrównoważonej i bardziej ekologicznej branży lotniczej, ale jednocześnie zdaje sobie sprawę, że ruch lotniczy jest ważnym elementem globalnej gospodarki i nie można go całkowicie wyeliminować.